woensdag 15 juli 2015

Hoe aan een oude houten plank te komen?

In Vannes hebben we eindelijk weer een redelijke goede internetverbinding en kan ik daarom gelukkig weer weerkaartjes ophalen van de Engelse MET OFFICE. Daarop zie ik dat de vooruitzichten voor een oversteek naar Noord Spanje gunstig zijn. Het begint toch weer te kribbelen; zullen we toch nog even gaan?
In Noord Spanje zijn er niet zoveel jachthavens en moet je vaak als zeiljacht genoegen nemen met een plaatsje aan een kademuur in de vissershaven. De lokale vissersboten (en de ferries) hebben de gewoonte om met een aardige dot gas de haven te verlaten en binnen te komen. In de boekjes wordt aangegeven dat een oude houten plank, die je tussen je stootwillen en de kademuur vastmaakt (moet dan wel net zo lang zijn als de lengte van het aantal stootwillen, die met de kademuur direct contact maken) bij het hotsen en klotsen door de golven, het 'velletje' van de stootwillen beschermt.
Wij hebben geen oude houten plank aan boord en hoe kom je daar in een vreemde haven aan? Wij hebben geen Gamma of Karwei ontdekt, dus zullen een andere oplossing moeten bedenken.

Gistermorgen, tijdens mijn trimrondje, heb ik gezien dat er verderop een werfje is, waar veel oud hout langs het gebouwtje ligt. Maar ... hoe maak ik dat nu duidelijk in het Frans?
Bij de capitainerie vraag ik of ze dat voor mij in het Frans willen opschrijven, zodat ik dit briefje kan vragen. In plaats daarvan maken ze een tekening, waarmee ik naar de werk ga. Ik mag op de afvalhoop zelf gaan uitzoeken. Helaas geen 1 stuk, wat lang genoeg is, dus kom ik glunderend met 2 korte stukjes terug. Nico boort voor vertrek gaten in beide planken. Zo, wij zijn voorbereid!

Geen opmerkingen: