donderdag 23 juli 2015

Visdagje

Als ik s'morgens brood ga halen op Ile dÝeu kom ik langs een grote Poissonerie. Zoals je wel vaker in het buitenland ziet, is de voorgevel helemaal weggeschoven. Op straat staan 2 grote bakken met levende kreeften, langoesten en krabben: best grote exemplaren. Binnen is er een toonbank van zo'n 25 m lang met een zeer groot assortiment aan vis. De laatste 5 m is gevuld met schelpdieren met alleen al 6 verschillende soorten oesters.
Ik sta bijna te kwijlen als een kind voor een snoepwinkel. Dit kan ik niet zomaar voorbij laten gaan, ik ga achteraan de rij staan, die tot ver buiten op de stoep reikt.
Natuurlijk koop ik een plat visje voor het avondeten en aardig wat oestertjes.

Deze zaterdag gaan we met de fiets het eiland verkennen, op aanraden van de Belgische dame van gisteravond. Voordat Nico zo'n prestatie gaat leveren, moet er eerst wel wat geluncht worden. Helemaal aan 't eind van de boulevard vinden we een leuk tentje. Ik bestel een salade del mar en krijg een gigantisch bord met sla en diverse zeevruchten. Het is allemaal te lekker om dit te laten staan, maar 't kost mij wel wat moeite.

Na ons fietstochtje doen we aan boord nog een borrel met de oestertjes en s'avonds serveer ik na het nodige vis-slacht-werk (in Nederland doet de visboer dit altijd) nog een platvisje.
Het gebruikelijke vis-olie pilletje bij het avondeten laten we vandaag schieten.

Geen opmerkingen: