donderdag 2 juli 2015

Een krasse Guernseyaanse man

Op weg naar de bakery liep ik langs een kademuur. Een wat oudere man, 68 – 72 jaar, gekleed in ruitjes korte broek, blauw Oxford poloshirt en een mannensjaaltje, was bezig om langs de smalle ijzeren trap van zo’n 20 m. omhoog te klimmen. Het was eb en het water stond laag, zo’n 15 m. onder de kademuur. Ik bleef even staan kijken, omdat hij nog enkele lijnen bij zich had. Bovenaan gekomen begon hij de lijnen over elkaar heen te leggen en met een ingewikkelde constructie naar beneden te leiden. Ik begroette de man en vroeg hoe hij de lijnen knoopte en rangschikte. Met deze lijnen kon hij zijn bijbootje vanaf onderaan de trap mee naar zich toehalen, waarmee hij naar zijn zeilbootje, die even verderop n de haven lag, kon roeien. Hij had er een nachtje op geslapen, omdat hij het onderwaterschip had schoongemaakt. Zijn bootje valt bij eb droog en wordt dan ondersteund door palen. Als je dan in de blubber gaat staan, kan je de pokken van de kiel en het onderwaterschip afhalen. Maar daarvoor sta je dan wel  in zeewater van 13,47 grd C, want het blijft slechts een klein uurtje echt laag water en dan stijgt het weer. Een echte stijlvolle krasse Englishman.

Hij toetste of ik wat ik van zijn mooie eiland wist en ook al bezocht had. Daarna namen we vriendelijk afscheid.Een krasse 

Geen opmerkingen: