Er zijn vaak 2 of 3 sluizen achterelkaar, waarin je elke keer een meter of 3 tot 6 omhoog gaat. Als het water in de sluis is gelopen en het schip gestegen is, kan je vanaf de kant de lijnen losmaken en zo opstappen.
'Piece of cake' zou je zeggen, maar we hadden toch wel een sluisje of 6 nodig voordat het vloeiend ging, d.w.z zonder wederzijds gemopper. Als het altijd gladjes zou gaan, is er voor de kijkers op de kant ook geen lol aan. Gelukkig hebben we 19 sluizen over 18,2 km vandaag kunnen doen (en diverse bruggen en bruggetjes), zodat we aan het eind goed geoefend waren. En ik zelfs tussen het schutten door kans zag om een ijsje te scoren ;)
De sluizen worden bediend door een sluiswachter, allemaal studenten, die een 2-daagse training hebben gehad en dit als een (leuk) vakantiebaantje zien. Bijna allemaal waren ze zeer vriendelijk en behulpzaam. De sluizen worden bediend van 9.00 tot 18.00 uur.
We begonnen s'morgens nog in pak vanwege het regenachtige weer, maar na 2 uur stonden we alweer in short en shirt en natuurlijk reddingvest (Zweden dragen bijna allemaal heel trouw ook op stil binnen water hun vest).
Het uitzicht is schitterend, prachtig. Heel veel groen, geen woorden voor. Het eerste stuk is nog vlak, zodat het met grazende koeien op een Hollands landschap lijkt. Later zijn de beide kanten dichtbegroeid alsof je door een bos vaart. Tijd om eten en drinken te maken hebben we niet. Zeker de eerste uren wordt al onze aandacht afgeleid door het schutten en tussen de sluizen door, door de natuurschoon. Om half 4 horen we geknor als protest dat de lunch nog niet geserveerd is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten