vrijdag 14 augustus 2015

Huitres

Zoals we ondertussen weten is zondag in Frankrijk de familiedag bij uitstek. Behalve de boulangerie is in grote steden soms een enkele supermarkt in de ochtenduren even open, maar voor de rest is het uitgestorven in de centra.
Mijn verbazing was dan ook groot, toen ik op zondagochtend in La Rochelle naast de boulangerie een kraampje zag staan, iets groter dan bij ons zo'n Vietnamees loempiawagentje, met wel 6 verschillende soorten oesters te koop; vanaf E 3,50 tot E 6,- per dozijn. Natuurlijk heb ik een dozijn gekocht. De verkoper probeert mij uit te leggen dat oesters allemaal een andere smaak kunnen hebben, afhankelijk van de temperatuur van het water. Dit had ik al eerder gehoord.

Ronald Giphart heeft er nog een leuk stukje over geschreven: Een oester is een in ziltmater levend 2  slachtig dier, waarvan de zinnenprikkelende geur iets weg heeft van de geur van het tussenbeense: Daarnaast vertonen schelp en inhoud een ontegenzeggelijke gelijkenis met de vulva en plein air. Het zink wat in de oesters zit, zou niet alleen tegen verkoudheid helpen,maar ook de zaadproductie van mannen doen schuimen van enthousiasme.

Of de afrodistische werking van oesters waar is?? Zou dat de reden kunnen zijn dat ze op zondagmorgen zo gretig aftrek vinden?

Wij hebben wel een vermoeden, maar als iemand een wetenschappelijk onderzoek wil instellen, dan doen ze graag, geheel belangeloos, mee ( ha, ha ...)                  

Geen opmerkingen: